Umiemy polski

Przecinki w dłuższych wypowiedziach – klasa 5

Przecinek stawiamy:

  • między zdaniami złożonymi podrzędnie, np. Kiedy wrócę, będzie ciemno.

  • między zdaniami złożonymi współrzędnie przeciwstawnymi, np. Pada, ale muszę wyjść., wynikowymi, np. Pada, więc zostanę w domu.

  • przed i po wyrazach w wołaczu, np. Marku, zaczekaj.; Nie widzę, Aniu, tej książki.

  • przed i po wtrąceniu, np. Byłam u Ani, jak już wspominałam, dopiero pierwszy raz.

  • przed powtórzonym spójnikiem, np. Albo pójdziemy na zakupy, albo zamówimy to przez Internet.

  • przed lub po imiesłowowymi równoważnikami zdania, np. Idę do szkoły, słuchając muzyki.; Sprzątając, śpiewam głośno.

  • w zdaniach złożonych współrzędnie łącznie, kiedy nie ma między nimi spójnika, np. Wstanę rano, posprzątam.

Przecinka nie stawiamy:

  • zazwyczaj między zdaniami złożonymi współrzędnie łącznie, np. Wstanę rano i pójdę do sklepu.

  • między zdaniami złożonymi współrzędnie rozłącznie, np. Wstanę rano albo pośpię trochę dłużej.

Wyjaśnienie mi pomogło
Wyjaśnienie mi nie pomogło

Zaznaczanie

Twoim zadaniem jest zaznaczenie na rysunku lub w tekście wszystkich poprawnych odpowiedzi.


Przecinki w dłuższych wypowiedziach  
Pokaż wyjaśnienie do tematu


NAPISZ DO NAS

Twoja wiadomość została wysłana. Dziękujemy.

Napisz do nas

Jesteś w kropce?

Najpierw przejrzyj najczęściej zadawane pytania:

FAQ

Czego dotyczy wiadomość?

Po prostu wiadomość Treść Sterowanie Logowanie Licencja