Przecinki w dłuższych wypowiedziach – klasa 5
Przecinek stawiamy:
między zdaniami złożonymi podrzędnie, np. Kiedy wrócę, będzie ciemno.
między zdaniami złożonymi współrzędnie przeciwstawnymi, np. Pada, ale muszę wyjść., wynikowymi, np. Pada, więc zostanę w domu.
przed i po wyrazach w wołaczu, np. Marku, zaczekaj.; Nie widzę, Aniu, tej książki.
przed i po wtrąceniu, np. Byłam u Ani, jak już wspominałam, dopiero pierwszy raz.
przed powtórzonym spójnikiem, np. Albo pójdziemy na zakupy, albo zamówimy to przez Internet.
przed lub po imiesłowowymi równoważnikami zdania, np. Idę do szkoły, słuchając muzyki.; Sprzątając, śpiewam głośno.
w zdaniach złożonych współrzędnie łącznie, kiedy nie ma między nimi spójnika, np. Wstanę rano, posprzątam.
Przecinka nie stawiamy:
zazwyczaj między zdaniami złożonymi współrzędnie łącznie, np. Wstanę rano i pójdę do sklepu.
między zdaniami złożonymi współrzędnie rozłącznie, np. Wstanę rano albo pośpię trochę dłużej.
Zaznaczanie
Twoim zadaniem jest zaznaczenie na rysunku lub w tekście wszystkich poprawnych odpowiedzi.
Przecinki w dłuższych wypowiedziach (łatwe)
